دیدبان

اختصاصی/ کشف خودروی متعلق به نیروهای لبنان در عرسال پس از ۳ سال

اختصاصی/ کشف خودروی متعلق به نیروهای لبنان در عرسال پس از ۳ سال

به گزارش گروه رصد تروریسم «دیدبان»؛ مجتبی مومنی: نیروهای حزب الله لبنان در عملیات آزادسازی مناطق عرسال و القلمون در مرز مشترک میان سوریه و لبنان که از سال ۲۰۱۴ میلادی در اشغال عناصر سازمان تروریستی القاعده بوده است، یک دستگاه خودروی «لندروور» متعلق به نیروهای امنیتی لبنان که در جریان اشغال این منطقه به دست عناصر تروریستی افتاده بود را کشف کردند.


از مدت‌ها پیش یعنی از سال ۲۰۱۴ گروه‌های تروریستی در این منطقه مستقر شدند و پیش از آن، یعنی یک سال بعد از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۲ که آن‌ها سعی کردند به سمت مرزهای لبنان پیشروی کنند، حضور گروه‌های مسلح در منطقه به عنوان یک اهرم فشار بر ضد حزب‌الله و محاصره آن در مناطق مشرف به بقاع شمالی و تهدیدی مستقیم بر ضد این نیرو‌ها مورد توجه قرار گرفته بود. آن‌ها می‌خواستند معادله تفنگ در برابر تفنگ را برای مقابله با حزب‌الله لبنان مطرح کنند که روزهای اخیر طی یک عملیات گسترده با شکست مواجه شدند.
در واقع گروه‌های تروریستی و تکفیری با طرح سناریوهای مختلف درصدد بودند تا این گونه نشان دهند که سلاح اهل تسنن در برابر سلاح شیعیان قرار دارد.
زمانی که تروریست‌ها این منطقه را به اشغال خود درآوردند چهار نفر از رزمندگان حزب‌الله و ۲۲ نفر دیگر از نیروهای ارتش و پلیس لبنان را پس از دستگیری، سر بریدند و بدن آن‌ها را تیرباران کردند.


اولین پیام‌های نظامی این اقدام، تلاش گروه‌های تروریستی برای پیشروی به سمت القصیر بود. در ادامه مجموعه‌ای از پیام‌ها و سیگنال‌های امنیتی از طریق خودروهای بمب‌گذاری شده و کمربندهای انفجاری به بیروت مخابره شد. پیام‌های دیگر نیز از طریق تلاش برای تسلط بر شهر عرسال منتقل شد.
 این اقدامات با هدف اعمال فشار به حزب‌الله لبنان به علت مشارکت این جریان در جنگ سوریه انجام شد و تلاش داشت جنگ را به زمین بازی حزب‌الله بکشاند و مسئولیت کشیده شدن گروه‌های تروریستی به داخل لبنان را به گردن آن‌ها بیندازد.


 این عمل در حالی نجام شد که مدتی قبل از این اتفاق، اقدام گروه‌های مسلح در قاچاق سلاح برای مخالفان سوریه از طریق بندر طرابلس با شناسایی کشتی حامل این تسلیحات رسوا شد.
 مدتی بعد گروه‌های مخالف سوریه از داخل و خارج از گروه‌های تروریستی اعلام کردند که برای رسیدن به یک گذرگاه دریایی که‌‌ همان بندر طرابلس است، سناریوهای مختلفی را طرح کرده‌اند و همچنان در ‌تلاش هستند تا این امر محقق شود. این مواضع و برنامه‌ها زمینه‌ساز اقدام آینده آن‌ها برای اشغال ارتفاعات عرسال بود.

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن